Automatikus azonosítás – Melyik módszert válasszuk?

Az automatikus azonosítás logisztikai feladata

A logisztika jelen van a termék teljes életciklusa során: a termék megtervezésétől, a szükséges alapanyagok beszerzésén, a gyártáson át, egészen a termék leszállításáig. Az automatikus azonosítást és adatcserét biztosító globális szabványok elősegítik az áruk megbízható, pontos kiszállítását, a raktárkészletek optimalizálását, megkönnyítik az áru beérkeztetését, elhelyezését, kiszállításra történő előkészítését, valamint a termékek nyomon követését az ellátási lánc teljes hosszában.

Az automatikus azonosítás fajtái

Az automatikus azonosításnak alapvetően 3 fontos fajtája létezik:

a vizuális azonosítás (betű, szín, számkód), a vonalkód, és az RFID (rádiófekvenciás azonosító rendszerek). A vonalkód és az RFID is egy karaktersort (azonosító) ad vissza a háttérrendszer felé végeredményként. Az alapvető eltérés a karaktersorok „leolvasási” módja között van.

Automatikus azonosítás - A vonalkód:

A vonalkód olyan gépek által optikailag leolvasható kód, amelynél különböző vastagságú függőleges világos és sötét közök, illetve vonalak meghatározott váltakozása fejezi ki az információt. Ezek alatt általában számokat helyeznek el. Legjellemzőbb felhasználási területe a kereskedelem, pl.: az áruk csomagolásán, amely lehetővé teszi az áru egyes adatainak azonosítását, pl.:

  • a gyártó ország
  • a gyári szám
  • a termék cikkszáma.

A kereskedelemben használt GS1 13, és kétdimenziós pl. a legismertebb QR kódokat soroljuk ide. Közös jellemzőjük, hogy általában valamilyen nyomtatási eljárással kerülnek a termékre. A vonalkódok leolvasása optikai úton történik (lézer/CCD vagy kamera olvasóval), így az olvasónak fizikailag „látnia” kell a vonalkódot.

Előnyei, hogy kifejezetten alacsony költséggel jár. Többféle technikával előállítható nagyon sokféle felületre. Kiforrott, csak olvasható optikai olvasási technika, illetve a különböző jelképek a numerikus és alfa-numerikus adatok kódolására is igény szerint alkalmazhatóak.

Hátrányai, hogy a jelkép és az olvasó minőségétől nagyban függ az olvashatóság. Alacsony a kapacitása az 1D jelképeknél: általában 15-50 karakternyi adattároló képességgel rendelkezik, a jelképtípustól függően. A 2D jelképek kapacitása már 3-4000 karakter is lehet. Ezen kívül „látnia” kell a jelképet az olvasónak. Egyszerre általában csak egy kód olvasható le, illetve csak egyszer „írható”, és később nem módosítható.

Automatikus azonosítás – Az RFID:

Az RFID (Radio Frequency IDentification), azaz rádió frekvenciás azonosítás, egy automatikus azonosításhoz és adatközléshez használt technológia, melynek lényege adatok tárolása és továbbítása RFID címkék és eszközök segítségével. Az RFID címke egy apró tárgy, amely rögzíthető vagy beépíthető az azonosítani kívánt objektumba. Az objektum lehet tárgy, például egy árucikk, alkatrész, illetve élőlény.

Az RFID technológia olyan megoldások gyűjtőfogalma, amely tárgyak vagy élőlények azonosítóját továbbítja vezeték nélkül, rádióhullámok segítségével. Az RFID is az automatikus azonosítási technológiák széles családjába sorolható. Ennek használatával jelentősen csökkenthető az adatbevitel és az adatfeldolgozás, emellett kiküszöbölhető a hibás adatbevitel.

Előnyei, hogy hatékonyabb, mint az optikai rendszerek (vonalkód 1D/2D, karakterfelismerés stb.), mivel nem kell „látni” a címkét. Az adathordozó gyártása speciális üzemekben, gépeken, ellenőrzött körülmények között történik, így minősége mindig megfelel a szabvány előírásoknak, nem úgy, mint a vonalkód esetében. Több információ tárolható, továbbítható vele. Nagy távolságból is "olvasható". Olyan területen is alkalmazható, ahol az optikai megoldások nem. Strapabíró: működhet magas, alacsony hőmérsékleten, bepiszkolódva stb. Kisebb a hibalehetőség. Egy időben több címke leolvasása is lehetséges. Olvasható / Írható adathordozó.

Hátránya, hogy az adathordozó költségei magasabbak, mint az 1D vagy akár a 2D vonalkódnál, az olvasó író berendezések árai viszont az alsó kategória kivételével közel hasonlóak. A rádióhullámok használatának szabályozása nem egységes, így az adathordozók többsége globálisan használható, de olvasó/író berendezésből eltérő verziókra van szükség. A különböző anyagok eltérően hatnak a rádióhullámokra, ezzel esetenként rontva az olvashatóságot.

RFID vagy vonalkód?

Megint csak az olvasási mód különbözőségeiből levezethetően kell vizsgálni a környezetet (munkaterületet), ahol alkalmazni fogjuk az automatikus azonosítást. Részben a fenti összehasonlításból már látható, hogy az RF zavarások és a fényviszonyok miként befolyásolhatják a döntést. Ezen túlmenően problémát okozhat a munkaterület fizikai mérete is. A rádióhullámok terjedése bár fókuszálható és árnyékolható bizonyos mértékben, ez sokszor mégis problémás vagy költséges lehet. Egy UHF frekvencián működő RFID olvasó akár 5-8 méter sugarú körben (gömbben) „láthatja” és olvassa az RFID tag-eket. Erre szükség is van, ha egy raklapon kell „átolvasni” az egész rakatot, vagy például tárgyi eszköz leltárt kell végezni egy szobában.

Az RFID olvasók és tag-ek ára az elterjedés mértékével fordított arányban áll. Mára már egyre jobban közelít más AUTO-ID (automatikus azonosítás) technológiákhoz. Természetesen egy vonalkódos címke előállításának költsége még mindig alacsonyabb egy RFID tag-hez képest. Azonban ne felejtsük el, hogy léteznek újraírható RFID tag-ek! Így, ha például egy termeléskövetési alkalmazásban súly adatok, vagy egyéb okból sok vonalkódos címkét kellene nyomtatni a termelési láncban az adatok változása miatt, akár olcsóbb is lehet egy újraírható RFID tag használata. Szintén az alkalmazás vizsgálatával dönthető el!

Az implementáció költségei közel azonosak lehetnek. A tulajdonlási összköltség az, mely igazán számít akkor, amikor a beruházást megtervezzük. Egy alapos átvilágítással és megalapozott kalkulációval könnyen összehasonlítható mindkét technológia esetén.

Ha vonalkódos vagy RFID beruházást tervez:

pontosan térképezze fel a fenti szempontok szerint, hogy mi a feladat, mik a támogatandó folyamatok, mi az elérendő cél.

Mindkét technológia alkalmazhatóságát mérje fel, és állapítsa meg, hogy az egyes tulajdonságokat a saját alkalmazásában az előnyök, vagy a hátrányok „rovatba” sorolhatja.

Elégedett ügyfeleink

Bosch
Continental
DHL
Diego
Elux
Flex
Daniella
Digi
Femalk
Grundfos
Hungaropharma
galambostrans
GRoby
Hajdu
Hoya
Katek
Keter
Linamar
mahart container
Mile
Modine
NI
ODBE
PG
piramisepito
rail cargo
rona dohany
Ruag
Signify
Suzuki
Thyssen
Unilever
77elektronika
agisys
ardcolor
atlascopco
autoflexknott
bellis
biotechusa
borsodchem
busoxi
chemark
claas
continental
csabametal
dssmith
eissmann
essity
gartnerintertrans
greencoop
hungerit
kingstone
kv
leoni
libri
MARS
marzek-kner
masterprint
mettler-toledo
phoenix
raben
rondo
salamander
samsonite
sonepar
steelflex
taravis
tracon
yanfeng
termeszettudomanyi
Tigaz
vitesco
waikiki
webshippy
zrinyikiado

Együttműködő partnereink

S&K Solutions
Sato
CODE
Datalogic
Getac
Honeywell
Ivanti
Nordic-ID
SOTI
Teklynx
Urovo
Zebra
Professzionális vonalkód- vagy RFID megoldásra van szüksége?

Rendkívüli tájékoztató a Covid-19 koronavírus kapcsán

Tisztelt Partnerünk!

A kialakult helyzetre való tekintettel cégünk az alábbi megelőző intézkedéseket hajtotta végre:

  • Munkatársaink részletes tájékoztatásban részesültek, higiéniai intézkedéseket tettünk, így február vége óta kötelező a kézfertőtlenítők és egyéb fertőtlenítő szerek rendszeres használata.
  • Irodai dolgozóink március 16. óta otthonról látják el feladatukat home-office jelleggel. Továbbra is a megszokott időben dolgoznak, ugyan úgy elérhetőek céges e-mail címükön és telefonszámukon.
  • Technikus kollégáinkat megfelelő védőfelszereléssel és fertőtlenítőkkel láttuk el, melyeket folyamatosan használnak.
  • A raktározási folyamatokban is igyekeztünk megfelelő óvintézkedéseket hozni, a szállítmányozókkal történő érintkezési pontokat minimálisra csökkentettük.
  • Külföldi utazásainkat, és külföldről érkező vendégeinkkel való találkozóinkat lemondtuk.

Amit mi tanácsolunk:

Tanácsoljuk ügyfeleink számára, hogy a rendszeres kézfertőtlenítés mellett gondoskodjanak a kezükkel egész nap érintkező eszközeik megfelelő fertőtlenítéséről is, melyről részletesen az alábbi linken tájékozódhatnak:

Eszköztisztítási útmutató

Elérhetőség és teljesítési rend:

A rendelésátvétel és szerviz továbbra is a megszokott időben működik irodánkban (Budapest 1141 Szugló u. 81.). Jelen információnk szerint minden beszállító cégünknél a termelés zavartalan, késésre egyelőre nem kell számítanunk.

Amennyiben olyan probléma következik be, mely az Önök üzletmenetét veszélyeztetheti, állunk rendelkezésükre! Ezekben az esetekben szerviztechnikus kollégáink az említett óvintézkedések mellett igyekeznek a lehető leggyorsabban reagálni az adott bejelentésre.

Köszönjük együttműködésüket ebben a rendkívüli helyzetben!

Üdvözlettel:
A QLM TechLog ID csapata

Bezár